O Mydlarni Cztery Szpaki

Mydlarnia Cztery Szpaki to producent kosmetyków naturalnych prosto z Podlasia. I ten podlaski sznyt emanuje na wszystko, co robimy. Serce firmy od początku biło w Białymstoku - jeszcze kiedy funkcjonowaliśmy jako rodzinna manufaktura. Dziś Cztery Szpaki to licząca ponad 50 osób marka kosmetyczna, którą trudno przegapić i wydajna produkcyjnie spółka (brzmi poważnie!) aktywnie rozszerzająca ofertę o nowe formuły. Nowe, ale zawsze zgodne z ideą, na której wyrośliśmy - nasze produkty mają przemyślane, ale nieprzekombinowane, skuteczne w działaniu składy. Są także możliwie uniwersalne, w znakomitej większości wegańskie i zawsze przyjazne dla ludzi, zwierząt oraz środowiska- dla w s z y s t k i c h.

Naturalne składniki, proste receptury i odpowiadanie na najważniejsze potrzeby

Tworząc nasze kosmetyki celujemy w receptury minimalistyczne, a jednocześnie skuteczne w działaniu. Staramy się wydobyć to, co najlepsze z naturalnych surowców, które - jeśli mamy taką możliwość - pozyskujemy lokalnie. Używamy zimnotłoczonych olejów roślinnych czy dość tradycyjnie stosowanych ziół i maceratów, ale zawsze dodajemy im lekkiego twistu - na przykład w postaci wyjątkowego ekstraktu, którego nigdzie indziej nie spotkaliśmy. To dlatego, że ciekawią nas także nieoczywiste surowce, o których wiemy, że zadziałają dobroczynnie na skórę czy włosy. Między innymi dlatego wciąż rozbudowujemy nasze laboratorium i poszerzamy ekipę technologów, dzięki czemu możemy coraz śmielej eksperymentować z recepturami i otwierać się na nowe potrzeby. Klasyczne bazy podrasowujemy nowoczesnymi, świeżymi rozwiązaniami opartymi na konkretnych badaniach. Zanim wprowadzimy produkt do oferty chętnie korzystamy też z opinii naszych klientów, przeprowadzając przedpremierowe akcje testerskie. Wyniki tych testów pozwalają nam zarówno lepiej przeanalizować sam kosmetyk, jak i poznać potrzeby osób, które będą go używać. To dla nas ważne, bo chcemy wychodzić im naprzeciw.

Kosmetyki przyjemne w użytkowaniu, przyjazne dla ludzi i… zwierząt

Nigdy nie zapominamy o tym, że kosmetyki powinny nie tylko spełniać swoją podstawową funkcję (czyli - krótko mówiąc - działać), ale i dawać przyjemność z używania ich. Czy to za sprawą wyjątkowego zapachu powstałego z kompozycji naturalnych olejków eterycznych, czy dzięki wyjątkowej konsystencji. Z kolei pragmatyczna część szpaczej natury każe nam również pamiętać o tym, że dobry kosmetyk powinien być również wygodny w aplikacji i możliwie jak najbardziej wydajny. Staramy się też zawsze mieć na uwadze osoby wybierające nasze produkty ze względu na ich łagodność. Ci, którzy trafili na Cztery Szpaki szukając formuł dostosowanych do potrzeb skóry problematycznej, wrażliwej i skłonnej do alergii zawsze znajdą u nas coś dla siebie. Podobnie jak weganie i ci, którzy szukają kosmetyków cruelty free. Na ten moment znakomita większość naszej oferty to produkty w stu procentach wegańskie.

O nas 4 szpaki planetaO nas 4 szpaki planeta

W duchu zero waste, czyli mniej plastiku, zwrot opakowań i opcja refillowania

Materiały, które wykorzystujemy do pakowania naszych kosmetyków wybieramy zawsze mając na uwadze dobro środowiska. Od początku naszej działalności tam, gdzie to możliwe konsekwentnie działamy w duchu zero waste. Używamy do pakowania głównie papieru, szkła i metalowych puszek, które można wykorzystać ponownie na różne sposoby. Ograniczamy zużycie plastiku, jeśli swobodnie możemy go zastąpić czymś innym. Kiedy nie ma takiej możliwości, korzystamy z tego materiału pozyskanego z recyklingu. Dajemy również naszym klientom możliwość zwrotu zużytych szklanych opakowań po naszych kosmetykach i korzystamy z nich ponownie we własnym zakresie. W sklepach stacjonarnych uruchomiliśmy stacje refill, w których można napełnić naszym mydłem w płynie dowolny przyniesiony przez siebie pojemnik. Pracujemy też nad tym, żeby w przyszłości większa ilość naszych kosmetyków była dostępna w takiej formie.

Bestsellerowe, ekologiczne formuły - pielęgnacja od stóp do głów

W kostce siła

Jednymi z naszych najbardziej rozpoznawalnych, bestsellerowych produktów są na ten moment bez wątpienia kosmetyki w kostkach.

Wersja uniwersalna szamponu, którą wprowadziliśmy do sprzedaży w 2019 roku to był produkt przełomowy w funkcjonowaniu Czterech Szpaków. Jego popularność rosła błyskawicznie z dnia na dzień od momentu premiery, przerastając nasze najśmielsze oczekiwania. To utwierdziło nas w przekonaniu, że idziemy w dobrym kierunku i było ogromną siłą napędową do dalszych działań. Szampon w kostce od Czterech Szpaków to wciąż jeden z najpopularniejszych, jeśli nie najpopularniejszy produkt tego rodzaju na rynku polskich kosmetyków naturalnych. Obecnie jest już dostępny w sześciu różnych wersjach. Łączy w sobie skuteczność w działaniu, bogate właściwości pielęgnacyjne, wydajność i ekologiczną formułę oraz opakowanie. To kosmetyk, który zrobił niemałą rewolucję w pielęgnacji włosów, ale też w wielu polskich (i nie tylko!) łazienkach. Wraz z odżywką i mydłami w kostce pomógł nam i naszym klientom zrezygnować z tysięcy plastikowych butelek.

Zdrowsza alternatywa, czyli dezodorant jedyny w swoim rodzaju

Kolejny ulubieniec naszych klientów i produkt pionierski na polskim rynku w momencie swojej premiery to naturalny dezodorant w kremie dostępny na ten moment w siedmiu wariantach. Jest zdrowszą alternatywą dla klasycznych antyperspirantów czy blokerów. Wydajna kremowa formuła zamknięta w szklanym słoiczku skutecznie pochłania wilgoć i przykry zapach, ale działa w zgodzie z naturą, pozwalając skórze oddychać i pozbywać się toksyn.

Pielęgnacja bliska ciału…

Równie ważną i mocno rozbudowaną część naszej oferty stanowią kosmetyki do pielęgnacji ciała. Największą popularnością, ze względu na piankową formułę i piękne zapachy cieszą się puszyste musy do ciała. Ich używanie to sama przyjemność. Oprócz musów oferujemy też masła o gęstszej i bardziej treściwej konsystencji, produkty do masażu oraz superlekkie olejki, które wchłaniają się błyskawicznie. Ci, który chcą odżywić skórę już na etapie kąpieli chętnie sięgają też po nasze kule kąpielowe czy naturalne scruby, które złuszczają martwy naskórek i pozostawiają po sobie odżywczy film.

…i jeszcze bliższa twarzy

W 2020 roku przeprowadziliśmy się do nowej, większej siedziby, w której stworzyliśmy laboratorium z prawdziwego zdarzenia i rozpoczęliśmy prace nad linią kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Nasz pierwszy krem uniwersalny, czyli Superkrem praktycznie z miejsca stał się bestsellerem, dając nam odwagę do tworzenia kolejnych kosmetyków z tej kategorii. W międzyczasie wzbogaciliśmy ofertę produktów z tej linii o Serum Kwasowe z Szarotką Alpejską i Lekki Krem Owocowy i wciąż pracujemy nad nowymi formułami.

Jak widać, postanowiliśmy tworzyć kosmetyki, które zatroszczą się o użytkownika kompleksowo. Celujemy w kompletną, uniwersalną i przyjazną pielęgnację pod znakiem Czterech Szpaków. To dlatego nasza oferta rośnie teraz dość szybko i staje się coraz bogatsza. Wciąż jednak trzymamy rękę na pulsie i pilnujemy, żeby ilość szła w parze z jakością.

W cały proces powstawania naszych kosmetyków wkładamy mnóstwo serca i konkretnej, fachowej wiedzy. Wierzymy w działanie każdego z naszych produktów, a wypuszczając je na rynek i przedstawiając klientom kierujemy się nie tylko naszymi odczuciami względem nich, ale przede wszystkim naukowymi faktami i badaniami. Krótko mówiąc tym, co możemy udowodnić. Szampon i odżywka nie sprawią, że cienkie i proste włosy nagle zamienią się w gęste afro. 

Pomogą im za to wzmocnić się, zregenerować i wyglądać najlepiej, jak to możliwe. Masło czy peeling do ciała nie wymażą powstających przez lata rozstępów niczym Photoshop. Nie zlikwidują cellulitu, który jest czymś zupełnie naturalnym i nie zależy od stosowania jakichkolwiek kosmetyków. Regularnie stosowane sprawią natomiast, że skóra będzie wyraźnie gładsza, miększa i nabierze zdrowego kolorytu. Nasze kosmetyki testujemy na sobie. Wiemy jak działają i co potrafią. Jesteśmy szczerzy wobec naszych klientów i oni to doceniają.

Kosmetyki, które cieszą oko

Umówmy się - nasze kosmetyki nie byłyby kompletne, gdyby nie ich dizajn. Sami bardzo lubimy autorskie, kolorowe etykiety i pozostałe elementy naszej identyfikacji wizualnej zaprojektowane przez zdolnego ilustratora - Przemka Sokołowskiego i wiemy, że również nasi klienci mają do nich duży sentyment. Staramy się też, żeby to, jak pokazujemy nasze produkty było postrzegane jak samodzielne, małe dzieło sztuki.

GMP czyli dobra praktyka produkcyjna

To, że sami tworzymy kosmetyki proste, uniwersalne, przyjazne dla skóry i środowiska - już wiecie. Ale czy można być rzemieślnikiem i jednocześnie spełniać wymagania GMP (czyt. Dobrej Praktyki Produkcyjnej)? Ba, nawet trzeba. Nie ma wyjątków. Kluczem jest wypracowanie umiejętności kontrolowania ogromnej ilości czynników wpływających na ostateczną jakość produktów, które tworzymy. Dzięki temu i Wy, i my wiemy, że nasz szampon, krem czy deo to kosmetyk nie dość, że skuteczny, fajny i pachnący, to w dodatku bezpieczny, bo cała jego droga - od wchodzących w jego skład surowców, przez proces produkcyjny, konfekcjonowanie, magazynowanie oraz wysyłkę do Was, jest pod szczególnym i w każdym detalu opisanym nadzorem. A jak coś pójdzie nie tak, to też wiemy co robić. Proste.

Otrzymanie certyfikatu GMP (inaczej ISO 22716) możemy nazwać wisienką na tym obszernym torcie. Wymagało to od nas dostosowania wielu procesów, remontów, porzucenia starych zwyczajów, dokupienia masy sprzętu, wprowadzenia zmian natury technicznej, organizacyjnej i emocjonalnej, bo stresu i frustracji było, ale finalnie pracuje nam się łatwiej i jeszcze przyjemniej.

Wszyscy wiemy, że to ważny krok w naszej wędrówce od domowej kuchni, przez sklepowe zaplecze, starą piekarnię, aż do dziś, kiedy w końcu możemy sobie powiedzieć, że jesteśmy PRODUCENTEM KOSMETYKÓW.

Szpaki jako indie brand

Z dumą możemy powiedzieć, że Cztery Szpaki to marka niezależna, działająca bez wsparcia dużych korporacji. Od samego początku jesteśmy zaangażowani w tworzenie unikalnych, oryginalnych i przede wszystkim autentycznych produktów, które odzwierciedlają nasze wartości, wizję i misję. I odróżniają nas od masowych, powszechnie dostępnych marek. Cechą charakterystyczną brandów indie to także etyczne podejście, niewielka skala produkcji pozwalająca na większą kontrolę, świadoma społeczność i interakcje na linii producent-klient, unikalny design oraz nacisk na jakość. Podpisujemy się pod wszystkim.

Mydlarnia Cztery Szpaki charytatywnie

Już od początku funkcjonowania Czterech Szpaków staraliśmy się, w miarę możliwości, pomagać potrzebującym. Zawsze chcieliśmy być marką zaangażowaną społecznie. Dlatego cieszy nas, że obecnie możemy działać na coraz większą skalę. Nasze produkty wielokrotnie przekazywaliśmy na aukcje charytatywne organizowane zarówno przez osoby prywatne, jak i stowarzyszenia czy fundacje. Black Friday, znany wszystkim jako prawdziwy festiwal zakupów i rabatów zmieniliśmy w charytatywny Fair Friday, który organizujemy cyklicznie od 2019 roku. 15% z zakupów dokonanych tego dnia przekazujemy na rzecz Fundacji „Pomóż Im” i Fundacji La Strada. Staramy się też regularnie włączać w działania proekologiczne - mieliśmy swój wkład w gaszenie pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym, sadziliśmy drzewa z Fundacją Las na Zawsze i wspieraliśmy wiele codziennych oddolnych działań czy inicjatyw mających na względzie dobro środowiska. Szpaki w nazwie zobowiązują, dlatego od 2021 powstaje Kalendarz Ptaki, a całkowity dochód z jego sprzedaży zasila konto zaprzyjaźnionego Komitetu Ochrony Orłów. Rosnąc i rozwijając się staramy się zawsze pamiętać o innych - robiąc dobry użytek z naszych zasięgów i zasobów.

Twarzą w twarz z klientami, czyli sklepy stacjonarne, targi i warsztaty

Mimo pandemii, która sprawiła, że wiele firm niemal w całości przeniosło się do sieci, my wciąż cenimy i wierzymy także w działania offline, które zawsze będą nam bliskie. W końcu pierwsze mydła sprzedawaliśmy w… zaprzyjaźnionej piekarni i na lokalnych, podlaskich targach. Dziś można się z nami spotkać na znacznie większych, dedykowanych eventach tego typu, takich jak Ekocuda, Ekotyki czy Targi Rzeczy Ładnych lub odwiedzić w sklepach stacjonarnych w Białymstoku przy ul. Żelaznej i Warszawie w Centrum Praskim Koneser. Co więcej, być może wkrótce pojawimy się jeszcze w kilku miejscach w Polsce, w których będzie można dotknąć, użyć i powąchać nasze kosmetyki, a także poradzić się specjalistek w kwestii ich doboru.

Kolejną możliwością spotkania z Czterema Szpakami jest uczestnictwo w organizowanych przez nas warsztatach kosmetycznych. Do tej pory udało nam się z sukcesem przeprowadzić kilkanaście takich eventów, a w przyszłości chcielibyśmy uczynić je stałym elementem szpakowych działań. Widzimy, że zainteresowanie tworzeniem kosmetyków naturalnych wciąż rośnie i bardzo nas cieszy, że wreszcie mamy więcej możliwości, czasu i przestrzeni na to, żeby dzielić się naszą wiedzą w tym zakresie.

Dlaczego właściwie Mydlarnia Cztery Szpaki? Czyli geneza

Wszystko, co można przeczytać wyżej nie wydarzyłoby się, gdyby któregoś dnia Magda i Tomek Kudaszewiczowie nie stwierdzili, że tworzenie kosmetyków naturalnych to może być świetna zajawka. A także idealny pomysł na relaks dla osób, które zawsze lubiły tworzyć coś własnymi rękami i było im po drodze z tym, co proste, zdrowe i naturalne. Zaczęło się od robienia mydeł w kostce, których używali sami, dzielili się nimi też z rodziną i znajomymi. Później rozszerzyli domową manufakturę o inne kosmetyki, aż w końcu okazało się, że firma właściwie wymyśliła się sama, bo wszyscy dookoła po prostu chcieli więcej. Domagali się nowych produktów. Chcieli ich używać i testować na własnej skórze. Kiedy zainteresowanie marką zaczęło rosnąć w tempie trudnym do ogarnięcia, w 2019 roku na pokład dołączył wieloletni przyjaciel Magdy i Tomka, Grzegorz Sienkiewicz, który dziś jako współwłaściciel i Dyrektor Zarządzający stoi za sterem statku Mydlarnia Cztery Szpaki. 

Okej, pomysł na markę jest, ale co z nazwą - skąd te szpaki? 

Czwórka wzięła się od czterech członków rodziny założycieli firmy - wspomnianych już Magdy i Tomka oraz ich synów - Jurka i Józia (czyli najmłodszych Szpaczków w ekipie i zarazem najsurowszych testerów i kontrolerów jakości). A Szpaki? Szpaki po prostu któregoś razu przyleciały na balkon Kudaszewiczów, wpadły im w oko i stały się naturalną (dosłownie) inspiracją. To piękne, mądre i sprytne ptaki. Pasują więc do nas idealnie ;)

To, co wciąż robi na nas wrażenie, a czasem zwyczajnie wzrusza to fakt, że właściwie wszystko, co dzieje się obecnie w firmie ma pewne odzwierciedlenie w decyzjach i ruchach podejmowanych w przeszłości.

Tworzenie receptur, szukanie pomysłów, testowanie kosmetyków na własnej skórze, opisywanie ich i sprzedawanie; projektowanie etykiet, pakowanie paczek czy kontakt z klientami; styl i klimat marki - paradoksalnie wszystko to działa według praktycznie niezmienionej wizji funkcjonowania marki z jej początków.